מבית השגחה פרטית

המדריך לזוגות – פרק ג’: ההגנה על הזוגות

עו”ד ניצן כספי-שילוני מ’מרכז צדק לנשים’ מסבירה על מעטפת ההגנה לזוגות המתחתנים דרך ‘חופות’, ועל ההסכם למניעת סרבנות גט ועגינות (זמן קריאה: 3 דק’)

לצפייה ו/או קריאה של הפרק הבא – לחצו כאן

אף זוג לא מתחתן מתוך מחשבה שייפרד בעתיד, אבל כל זוג אחראי, שאוהב באמת, חייב לוודא מראש שאם זה יקרה – הפרידה תיעשה באופן השוויוני וההוגן ביותר. זה אולי יכול להישמע קצת מוזר לדבר על האפשרות של גירושין עם זוג שבכלל עדיין לא התחתן, אבל אם כבר משקיעים כל כך הרבה זמן בבחירת אולם, טבעת, דיג’יי, אורחים ותפריט – כדאי גם להקדיש תשומת לב להיבטים שאם נתייחס אליהם היום – פשוט נמנע מעצמנו את הסיכון של עוגמת נפש עתידית.

אז שלום, אני עו”ד ניצן כספי שילוני מ’מרכז צדק לנשים‘, ארגון שאחת המטרות שלו היא לקדם פתרונות יסודיים לבעיית העגינות וסרבנות הגט, ולמצוקת הממזרות. חשוב לדעת שחלק גדול מסיפורי האימים שאנחנו שומעים על סחטנות וסרבנות גט – היו יכולים להימנע אם הזוג היה דואג להגן על עצמו מראש מפני המקרים האלו.

מי שעולה לכביש עם רכב בלי ביטוח – נחשב לחסר אחריות, ובאותו אופן – זה חסר אחריות מצד זוג להתחתן כדת משה וישראל בלי שיש להם הסכם למניעת עגינות סרבנות וסחטנות גט. לכן, כחלק מהפעילות שלנו, ניסחנו הסכם שבא לצמצם באופן מאוד משמעותי את ההיתכנות של סרבנות גט, ולהילחם בתופעה החברתית הפסולה הזו. ההסכם הזה, הסכם ‘בצדק ובהגינות‘, אומץ על ידי ‘חופות‘ בתור דרישת חובה מכל מי שמתחתנים דרך המיזם, כחלק ממעטפת ההגנה על הזוגות. ומה כולל ההסכם, עליו תצטרכו לחתום בנוכחות עו”ד שיאשר את החתימה שלכם?

קודם כל, יש בו הסכמה מראש על הפרדה בין עניינים הלכתיים שידונו בבית דין רבני – כלומר, הגט עצמו, ובין עניינים נלווים שאינם הלכתיים – כמו מזונות, רכוש, משמורת וכד’ – שידונו אך ורק בבית משפט לענייני משפחה ע”פ החוק האזרחי, ולא בבית דין רבני ע”פ חוקי ההלכה. בהמשך, ישנה גם הסכמה לפיה אם אחד מהצדדים בזוגיות רוצה לפרק את החבילה – אז הצד השני צריך להסכים לתת לו או לקבל ממנו גט, תוך פרק זמן מקסימלי של שנה.

מה קורה אם אחד הצדדים לא עומד בתנאי ההסכם?

במקרה כזה על הצד המפר, הצד שמסרב להשלים את הליך הגט ההלכתי – וזה לא משנה אם מדובר על הגבר או על האישה, לשלם לצד השני  סכום גבוה של כסף, באופן מתמשך ועד לסידור הגט. למעשה, החתימה על ההסכם מייצרת עבור שני הצדדים בזוגיות תמריץ כלכלי משמעותי להימנע מסרבנות גט. זה פשוט מאוד הופך את כל הקטע של הסחטנות והסרבנות – ללא משתלם.

ואיך אני יודעת שההסכם באמת מייצר הגנה אפקטיבית? כי למרות שספציפית ברבנות הראשית לישראל לא מעודדים זוגות לחתום על הסכם כזה, מחוץ לישראל זה דווקא נחשב להסכם מאוד מקובל – ובחלק מהקהילות היהודיות והמדינות – כמו ארה”ב למשל – רבנים פשוט יסרבו לחתן זוג שלא מגן על עצמו מפני סרבנות גט. ההסכם הזה, תעודת הביטוח נגד סרבנות גט ועגינות, מוכיח את עצמו בכל מקום בו עושים בו שימוש – ועוזר לצמצם באופן מאוד משמעותי את התופעות החברתיות שהוא נועד למנוע.

להסכם יש חלק נוסף – “שטר התנאה” – שהמשמעויות שלו הן הלכתיות נטו, ולא משפטיות, והוא נועד לתת מענה למקרים קיצוניים של עגינות. חותמים עליו יחד עם הכתובה, לפני החופה, ומסדר או מסדרת הקידושין שלכם ירחיבו על זה בפגישת ההכנה לקראת החופה.

אז שיהיה בהצלחה ובמזל טוב, ותדעו שאם התחתנתם עם הסכם ‘בצדק ובהגינות’ – קיבלתם את ההחלטה האחראית והנכונה ביותר שזוג אוהב יכול לקבל.

***

לחזרה אל הפרק הקודם – לחצו כאן