מבית השגחה פרטית

האם מותר להתחתן בספירת העומר?

מדוע נמנעים מלהתחתן מפסח ועד שבועות? הרב צ׳אק דוידסון בהסבר הלכתי שסופו תקווה ואופטימיות

 

מכירים את המנהג שלא להתחתן במהלך ספירת העומר? זהו מנהג שנפוץ כחלק ממנהגי אבלות בין פסח לשבועות. כדי להבין מדוע המנהג הזה התקבע עד כדי כך שהרבנות הראשית לא מאפשרת לזוגות להינשא בתקופה הזאת, צריך לצאת למסע על השתרשות המנהג. לצורך המסע נצטייד במעט טרמינולוגיה הלכתית ונחזור לאיזכור הראשון של המנהג, בתקופת התלמוד. 

במסכת יבמות מסופר שבין פסח לשבועות נפטרו 12,000 זוגות מתלמידיו של רבי עקיבא. ההסבר שמובא בתלמוד  למותם של כל כך הרבה תלמידים הוא ״מפני שלא נהגו כבוד זה בזה״.  ובגלל גל המוות הגדול שהיה, נרקם נוהג לשמור על מנהגי אבלות, הכוללים בין השאר הימנעות מלהתחתן. אלא שהמנהג הזה מוזכר לראשונה רק במאה ה-9 אצל רב נטרונאי גאון, ובמאה ה-11 פירשו שמדובר במנהג ולא באיסור הלכתי. לעומת זאת, הרי”ף, הרמב”ם והרא”ש, עליהם מסתמך השולחן ערוך בדרך כלל – לא התייחסו לדין הזה כפסיקה להלכה, והוא נותר בגדר מנהג שלא נהגו בכל המקומות. עם זאת, רבי יוסף קארו בשולחן ערוך, קבע כי נוהגים מספר מנהגי אבלות ובהם האיסור להתחתן רק עד ל”ג בעומר (ולא עד שבועות). זאת משום שלפי המסורת, בל״ג בעומר (י״ז באייר) היה היום שבו פסקו תלמידיו של רבי עקיבא למות, ולכן מנהגי האבלות, ובכללם ההימנעות מנישואין, פוסקים בזמן הזה .

מנהגי האבלות של ימי ספירת העומר לא זהים בכל קהילות ישראל, והתאריכים בהם הם מתקיימים משתנים מקהילה לקהילה. אנחנו מצאנו עשרה מנהגים שונים, המתייחסים לשאלה מתי בדיוק יש לנהוג מנהגי אבלות. מנהג מטבעו, הוא גמיש יותר מהלכה הנובעת מהתורה או מגזרת חכמים. וחשוב לדעת שקהילות רבות בישראל נהגו לקיים חתונות גם בתוך ימי הספירה – החל מהיום ה-33, ל”ג בעומר ועד ערב שבועות, ואפילו קודם בתאריכים ספציפיים דוגמת יום העצמאות וראש חודש.

התמונה ההלכתית אינה חד משמעית, והיא נתונה במתח שבין מנהג – הנהוג בישראל במשך דורות רבים, לבין מצווה – להקים בית חדש בישראל, ולבנות משפחה. המתח הזה נוטה לכיוון המצווה בייחוד אם ניכנס לשאלות כגון: האם מדובר בזוג שטרם הביא ילדים לעולם? האם יש צורך מיוחד דוגמת אחד מיקירהם שיכול להגיע מחוץ לארץ רק בימי העומר? 

הסיבות האלה מביאות אותנו לקיים חתונות רבות, גם בימי ספירת העומר – בהתאם למקרים השונים שמגיעים אלינו, ותמיד בהתאם למסורת ולהלכה היהודית. 

הרב צ׳אק מחתן

***

ציון תאריכים עבריים-לועזיים בספירת העומר שנת 2024 

  • ל”ג בעומר – 25 במאי (שבת)
  • ערב ראש חודש אייר – 8-9 במאי
  • ערב יום העצמאות – 13 במאי

 

מתלבטים מתי להתחתן? שווה לפנות אלינו