למה זוגות מפסיקים להזמין את הרבנות לחתונה?

הם רוצים רב שיערוך את החופה – אבל לא דרך הרבנות הראשית. הם מתעקשים על חתונה כהלכה – אבל לא מוכנים לוותר על שוויון מגדרי. מהרגע שהשקנו ב’השגחה פרטית’ את ‘חופות’, אנחנו זוכים להכיר את הפרצופים שמאחורי המגמה: הזוגות שלא מוכנים לוותר על היהדות רק בגלל הרבנות

יש מגמות שמתגברות לאט-לאט בלי ששמים לב אליהן, עד שפתאום – כבר אי אפשר שלא לראות אותן. למשל, זוגות שמחליטים להצביע בטבעת – ולהתחתן ללא רישום ברבנות הראשית. בהתחלה, אמרו שמדובר על זוגות צעירים שרוצים להתנתק מהיהדות. אחר כך – טענו שמדובר על מספרים זניחים, והיום – ברור לחלוטין שיש כאן מגמה, ולא סתם אופנה חולפת.

חלקם עושים זאת בלית ברירה וחלקם עושים את זה מבחירה, כך או כך – הנתונים ברורים: כל שנה, פחות זוגות נישאים דרך הרבנות הראשית לישראל. התופעה של זוגיות-נטולת-רבנות הולכת ומתרחבת מאז שנות ה-90, ולאחרונה היא מגיעה לסדרי גודל שכבר אי אפשר להסתיר או להכחיש. על-פי הנתונים של המשרד לשירותי דת והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנים האחרונות אנחנו עדים לירידה של 4% כל שנה בכמות הנרשמים לנישואין דרך הרבנות, על אף הגידול באוכלוסיה.

נתונים: הלמ”ס והמשרד לשירותי דת

“אם אני לא טס – אף אחד לא יטוס”

ברבנות הראשית מתרצים את הנטישה של הזוגות בכך שהיא נובעת משחיקה כללית של ערך התא המשפחתי, ומאימוץ של נורמות חברתיות מערביות, אבל הטענה הזאת היא בעיקרה ניסיון לחמוק מחשבון נפש פנימי. אם משווים את נתוני המשרד לשירותי דת עם הנתונים אודות זוגות בישראל שעורכים טקסי חתונה מחוץ לרבנות, מגלים שהריח הרע לא מגיע מהשכנים – כמו שברבנות מבקשים לשכנע אותנו – אלא מסלון הבית.

מחקר שפורסם על-ידי ארגון ‘פנים’, מצביע על כך שלצד ירידה דרסטית של 8% בכמות הנרשמים לנישואין ברבנות בשנים 2016 ו-2017, חל במקביל גידול של 8% בכמות הזוגות שעורכים בישראל חתונה יהודית – אבל מחוץ לרבנות. לפחות 2,434 זוגות ערכו טקס כזה בשנת 2017, כאשר למעלה ממחציתם היו יכולים לעשות זאת גם במסגרת הרבנות. כלומר, נראה בבירור שהצעירים בישראל לא נוטשים את המסורת היהודית וגם לא את המסגרת המשפחתית, אלא הם נוטשים בעיקר את הרבנות הראשית.

הביקוש לחתונה הלכתית מחוץ לרבנות גדול עד כדי כך שניסו לדכא אותו באמצעות חקיקה. בשנת 2013 עבר בכנסת תיקון לסעיף 7 בפקודת הנישואין, ולפיו יוטלו שנתיים מאסר על כל זוג ו/או רב העורכים חופה כהלכה ללא רישום ברבנות. ישראל היא המקום היחיד בעולם בו קיימת חקיקה שאוסרת על יהודים להינשא לפי צו מצפונם. אגב, רק לצורך השוואה, ע”פ חוק העונשין מי שיורה מנשק חם באזור מגורים ללא הסבר סביר, דינו – מאסר שנה. פרופורציות. בפרפרזה על החייל שהודח מקורס טיס וביקש לקבל שיבוץ למערך הנ”מ כי “אם אני לא טס – אף אחד לא יטוס”, גם ברבנות הראשית מנסים לדאוג לכך שמי שלא יתחתן כהלכה דרכם – לא יוכל להתחתן כהלכה בכלל.

בלי קשיים הזויים

בלי הרבנות: חתונה כדת משה וישראל – בישראל

המדיניות הבדלנית והקיצונית של הרבנות, לצד הניסיונות לאסור על חתונות הלכתיות פרטיות, יצרו מצב בו כל שנה מאות זוגות נאלצו ו/או בחרו לחפש בנרות רב שיחתן אותם. את המציאות הזו אנחנו פועלים לשנות. המטרה שלנו ב’חופות’, מערך החתונות של ‘השגחה פרטית’, היא לעזור לזוגות לערוך את החופה שלהם בדיוק כמו שהם דמיינו כל השנים: בלי לוותר על היהדות והמסורת, בלי לוותר על הערכים והזהות שלהם, וכל זה – באופן אחראי שמרחיק אותם מהתחום הפלילי, ומגן עליהם מפני מקרים של סרבנות גט.

אנחנו כאן כדי לוודא שלזוגות שהרבנות סירבה שלא-בצדק לתת שירות – תהיה האפשרות להתחתן כדת משה וישראל. אנחנו כאן כדי לוודא שזוגות שחשוב להם להתחתן כמו סבא וסבתא, אבל לא מוכנים להיכנס בשערי הרבנות – לא יצטרכו לוותר על היהדות ביום הכי חשוב שלהם. אנחנו כאן כדי ללוות את הזוגות, לשדך להם רב או עורכת חופה שיחד איתם יעצבו את הטקס בהתאם לרצונות שלהם ובמסגרת ההלכה, ולאפשר להם לבחור בחתונה מסורתית – מבלי להיות נתונים לחסדי הרבנות הראשית.

 

רוצים לשמוע עוד?

לחצו כאן להשארת פרטים