מבית השגחה פרטית

המדריך לזוגות – פרק ב’: איך זה עובד, ומה חשוב לדעת?

רבקה ארביב, מנכ”לית ‘השגחה פרטית’ (ע”ר) מסבירה מה המשמעות של חתונה הלכתית מחוץ לרבנות, איך זה עובד, ומה צפוי לזוגות שפונים אלינו (זמן קריאה: 5.5 דקות)

לצפייה ו/או קריאה של הפרק הבא – לחצו כאן

היי חברות וחברים, כיף שאתם מתעניינים בחתונות שלנו!

ב’חופות’ אנחנו מבקשים לשרת זוגות שחשוב להם להתחתן כהלכה, ושברור להם שהם רוצים חופה כדת משה וישראל, אבל לא דרך הרבנותזה או כי הרבנות הראשית חוסמת אותם ומונעת מהם להתחתן כהלכה מסיבות לא מוצדקות, או שהם פשוט לא מוצאים את עצמם ברבנות הראשית, לא מסתדרים עם המערכת הזו, לא מזדהים איתה, ורוצים לחפש דרך שיותר תתאים לעולם הערכי שלהם.

חשוב לי להגיד כבר בהתחלה, שהחתונות אצלנו הן מאה אחוז מבחינת היהדות וההלכה, אבל לא מוכרות על ידי המדינה. לכן, לזוגות שלנו יש שתי אפשרויות: 

  1. להישאר זוג לא מוכר – מה שנקרא בשפה המשפטית “ידועים בציבור”. ידועים בציבור זכאים לרוב הזכויות והחובות של זוגות נשואים, אבל המעמד שלהם הוא לא מעמד רשמי מתוקף חוק, אלא נובע מאורח החיים המשותף שלהם. הפסיקה המשפטית קובעת שזוג שמקיים אורח חיים של זוג נשוי אך אינו רשום ככזה, הוא שווה מעמד לזוג נשוי.
  2. במקביל לטקס החופה דרכנו, או הכי טוב, לפניו – להתחתן אזרחית בחו”ל, ועם החזרה ארצה – להסדיר רישום במשרד הפנים. זוגות שנרשמים כנשואים במשרד הפנים לא עוברים דרך הרבנות הראשית אבל המעמד שלהם זהה לזה של כל זוג נשוי אחר בישראל. מתוקף כך, זוג כזה שירצה להיפרד ולהתיר את הקשר יחוייב לסדר גט בבתי הדין של הרבנות הראשית.

זה המקום להגיד, שבגלל שהזוגות שלנו מתחתנים כדת משה וישראל, חשוב לנו לוודא שאם חס וחלילה מי מהם יחליטו להיפרד – הם ידאגו לסגור את המעגל. כמו שהם בחרו להיכנס לקשר כהלכה וכדת משה וישראל, כך הם גם ידאגו להתיר את הקשר כהלכה, ולערוך גט, בין אם המדינה הכירה בהם כזוג נשוי ובין אם לא.

למה זה חשוב לנו? כי פרידה בלי סידור גט עלולה להביא למצב של ממזרות, וחלק מהאחריות החברתית וההלכתית שלנו היא לצמצם ככל הניתן היתכנות של מצב כזה, לכן, בכתב ההתחייבות עליו הזוגות שלנו נדרשים לחתום, מופיעות הוראות ברורות מה יידרש מהם במקרה של פרידה. זוג שנשאר בסטטוס ידועים בציבור – יוכל לבחור בין סידור גט בבית דין פרטי שהוסכם על ידינו או בבית דין מטעם הרבנות. וזוג שנרשם כנשואים – כאמור, יהיה חייב על פי חוק לפנות לבתי הדין של הרבנות הראשית.

‘ידועים בציבור’ או נשואים אזרחית?

אני לא עו”ד, אבל על קצה המזלג, אני יכולה לספר לכם כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון כשמחליטים אם להיות ידועים בציבור או להירשם כנשואים:

  • בגלל שהמעמד של ידועים בציבור אינו מעמד רשמי, זוגות ידועים בציבור צריכים לקבל את ההכרה מכל גורם בנפרד. לצורך כך יש תצהיר משפטי לידועים בציבור, שחותמים עליו בנוכחות עורך דין, ואותו אפשר להגיש לגורמים הרלוונטיים – בביטוח לאומי, בבנק, במשרדי הממשלה, באוניברסיטה – כל גורם שאתם זקוקים להכרה שלו.
  • בהמשך לכך, בגלל שהמעמד של ידועים בציבור הוא אינו מעמד רשמי, הוא לא תקף בחו”ל – וברוב המקומות אי אפשר על בסיסו להוציא ויזת בן זוג או אזרחות של בן או בת הזוג שלכם.
  • חשוב שתדעו שההמלצה של הייעוץ המשפטי שלנו היא כן להירשם כנשואים במשרד הפנים, ויותר מזה – לעשות את זה מראש – לפני החתונה שלכם בארץ. ההמלצה הזו נובעת מהמצב החוקי ההזוי בארץ, בו ב-2013 נקבע בחוק שמי שמתחתן ולא דואג לרישום הנישואין שלו הוא עבריין פלילי שדינו עד שנתיים מאסר. מאז שהחוק הזה נחקק היו אלפי חתונות מחוץ לרבנות, ואף זוג או רב לא יושב בכלא, בין היתר בגלל שהיועץ המשפטי לממשלה קבע שהחוק מעורפל ואי אפשר לאכוף אותו. מודל הפעילות שלנו נבנה כך שהוא מרחיק גם את הזוג וגם את עורך החופה מהתחום הפלילי, אבל לצד זה ההמלצה של הייעוץ המשפטי שלנו לזוגות שחשוב להם להיות בטוחים לחלוטין – היא להסדיר את הרישום כנשואים מראש.

אנחנו נשמח לעזור לכם בין אם אתם בוחרים להיות ידועים בציבור ובין אם אתם בוחרים להירשם כנשואים, אבל בסוף זה שלכם – תתייעצו עם גורמים משפטיים שמומחים לזהתבררו, תקראו באינטרנט, תבררו עם חברים, ותבינו מה מתאים לכם ומה הכי משרת אתכם.

אז איך זה עובד אצלנו? מה צפוי לכם בתהליך מול ׳חופות׳?

השלב הראשון הוא פגישת היכרות. בפגישה אני אכיר אתכם ואתם תכירו אותנו, ויחד נבין אם יש חיבור אמיתי בין מה שאתם מחפשים וצריכים, למה שאנחנו עושים. במהלך הפגישה ננסה להבין מי מעורכי החופות שלנו הכי מתאים לכם, מבחינת סגנון, מנהג ותפיסה הלכתיתיש לנו צוות מובחר  של מסדרי קידושין. עורכי החופות שלנו כולם רבנים ורבניות מוסמכים, פוסקי הלכה, שמסורים למאבק למען חופש הבחירה. הם אלו שמלווים את הזוגות שלנו באהבה ובשמחה לחופה. חשוב לנו למצוא לכם את האדם הנכון לרגע המשמעותי הזההפגישה קורית אצלנו במשרד, או אצלכם, בשיחת וידאו מהמחשב בבית שלכם או בעבודה. בפגישה גם נעביר לכם את המסמכים שנצטרך מכם כדי להמשיך בתהליך.

השלב השני הוא שיעורי הבית שלכם – להבין מה המסלול המתאים לכם, ואם אתם רוצים להמשיך בתהליך ולבחור בחתונה דרכנו, לשלוח את כל המסמכים הנדרשים בחתימתכם. חלק מהמסמכים דורשים אימות חתימה על ידי עו”ד על מנת לחזק את התוקף שלהם. כל עו”ד יכול לחתום לכם – מישהו משלכם, או מישהו מעורכי הדין המתנדבים שלנוברגע שהמסמכים שלכם אצלנו, נוכל לשריין לכם את התאריך ואת האדם שיערוך את החופה שלכם, ואז תפגשו אותו או אותה כדי להכיר, ללמוד יחד את סדר החופה ולהתאים אותו לרצונות שלכם במסגרת ההלכה. הפגישה עם עורך החופה היא השלב השלישי והאחרון לפני החתונה שלכם.

נפגש בשמחות!

***

לחזרה אל הפרק הקודם – לחצו כאן