Want to get married during the Omer? Maybe in the future it will be possible

רבים נוהגים מנהגי אבלות במהלך ימי ספירת העומר, כאשר האיסור המוכר מכולם הוא האיסור להינשא בימים אלה. עם זאת, אם נכנסים לעובי הקורה, נראה כי המצב בפועל מורכב מבחינה הלכתית.

רבים ולכל מרימי הגבה – להלן ההסבר והסיבה מדוע אנו מתירים במקרים מסויימים להינשא גם בעיצומם של ימי ספירת העומר, וזאת על פי ההלכה.

מנהגי האבלות של ספירת העומר ידועים ברובם לציבור הישראלי. המנהג המוכר יותר הוא האיסור להתחתן בתקופה שבין פסח לל”ג בעומר. מנהגי אבלות נוספים הם לא להסתפר, איסור להתגלח ועוד.

בתלמוד הבבלי, במסכת יבמות מסופר כי בתקופה שבין פסח לשבועות נפטרו 12,000 זוגות מתלמידיו של רבי עקיבא, “מפני שלא נהגו כבוד זה בזה”. המנהג שלא להתחתן בתקופה זאת הוזכר לראשונה בהקשר זה רק במאה ה-9, ע”י רב נטרונאי גאון, שציין שמדובר במנהג ולא באיסור. הרי”ף, הרמב”ם והרא”ש, עליהם מסתמך השולחן ערוך בדרך כלל – לא התייחסו לדין הזה. עם זאת, רבי יוסף קארו בשולחן ערוך, קבע כי נוהגים מספר מנהגי אבלות ובהם האיסור להתחתן עד ל”ג בעומר. לפי המסורת, באותו יום פסקו תלמידיו של רבי עקיבא למות, כך שמנהגי האבלות פוסקים. לפי דעות אחרות, חלק ממנהגי האבלות נוהגים עד לשבועות. לאורך ההיסטוריה התגבשו כעשרה מנהגים שונים בקרב קהילות ישראל בהתייחס לימים בהם לא מתחתנים בעומר (עי’ בספר בין פסח לשבועות עמ’ רכה – רלב למקורות לכל מנהג ומנהג):

  1. מב’ של פסח עד הנץ החמה ביום ל”ד בעומר
  2. כנ”ל אלא שמקילים בשני ימי ר”ח אייר
  3. מב’ של פסח עד הנץ החמה ביום ל”ג בעומר
  4. מא’ דר”ח אייר עד הנץ החמה של ג’ סיון
  5. מב’ אייר עד ערב שבועות
  6. מב’ באייר עד כ”ט באייר ועד בכלל
  7. מפסח עד ערב שבועות
  8. כנ”ל אלא שמקילים בשני ימי ר”ח אייר
  9. מפסח עד ר”ח סיון ולא עד בכלל
  10. כנ”ל אלא שמקילים בשני ימי ר”ח אייר

אם ‘נלביש’ את רשימת התאריכים על לוח השנה, נראה שנוצר מצב בו גם מי שנוהג מנהגי אבלות בתקופה זו, עדיין יכול להינשא בלא מעט מן הימים של הספירה.

אם כך, התמונה ההלכתית אינה חד משמעית, בייחוד אם ניכנס לשאלות כגון: האם מדובר בזוג צעיר, , שם ישנה שיקול המתייחס למצוות פרו ורבו, או שיש איזה צורך, למשל אם אחד מיקירהם יכול להגיע מחוץ לארץ רק בימי העומר, אכן קבע השולחן ערוך שימי העומר הם ימי, אבל בהם לא מתחתנים. אך עינינו הרואות שיש לא מעט מקרים בהם מותר להתחתן, וזאת אף מבלי להידרש לפילפולי הלכה, אלא בהימנעות מהחמרות מיותרות בלבד. כיום, ישנם מועדים שנוספו ללוח השנה היהודי-ישראלי, כמו יום העצמאות, יום שנקבע כיום שמחה, בו קהילות רבות נוהגות לומר הלל, ובהם ראוי בעיניי לפסוק שניתן להתחתן.

הגיעה העת בה הרבנות הראשיתו תאפשר להינשא גם בימי העומר, כאשר הדבר מותר על פי ההלכה.